Digitální transformace lovebrandu Amazing Places, která otočila vnímání značky o 180°

Jak jsme rozběhli prodeje ubytování kouzelných míst v ČR z 0 na 50 000 000 Kč ročně díky inovativnímu webu s personalizovanou nabídkou a neustálým vylepšováním jeho výkonu i funkcí. A co vše se muselo změnit na pozadí celé firmy.

8be29022-e1683906460334

50 miliónů

obrat z nových služeb

5ti členný tým

lidská úspora (FTE)

4 nové země

expanze na AU, IT, PL a SK

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Krok za krokem od tištěných katalogů k online prodeji ubytování

Firma Amazing Places Petra Kotíka stála před 6 lety před zásadním rozhodnutím – jak zprostředkovat prodeje ubytování nasmlouvaných partnerů v onlinu. Dva roky přešlapovala na místě a řešila, kudy na to. Bylo nutné navrhnout řešení vzájemně propojených systémů, zastřešených novým webem s přehlednou nabídkou kouzelných míst, a tím urychlit výběr zážitkového pobytu. Dále začít získávat data o chování uživatelů, pravidelně vyhodnocovat výkon webu i reklam a vše propojit s obchodními výsledky Amazing places i nasmlouvaných partnerů.

1/ První setkání

Vize vs. konkrétní cíl spolupráce

Petr Kotík vymyslel nádherný projekt, který dlouho fungoval jen jako katalogová nabídka. Jako správný vizionář tušil, že dozrál čas k jeho přesunu do on-line prodeje. Potkali jsme se ve fázi, kdy byl projekt tvorby nového webu již rozjetý. Najatí IT externisté s Petrem hovořili jazykem, kterému nerozuměl, projekt se natahoval a bobtnal, zejména díky nejasně definovaným cílům a prioritám. Hrozilo několikanásobné navýšení ceny projektu i ztráta důvěry nasmlouvaných partnerů, majitelů kouzelných míst.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Tomáš k nám dorazil na doporučení. Chvíli jsme k sobě nacházeli cestu, protože na začátku nebylo úplně vydefinované, na co všechno potřebujeme IT konzultanta. Ty cíle jsme nakonec nastavili až spolu s Tomášem

Většina majitelů firem jsou vizionáři. Vědí PROČ byznys dělají a kam směřují. Definice konkrétních cílů, které jejich vizi naplní, však pro ně může být výzvou, hlavně když jsou v tom namočení vývojáři. Úkolem najatého konzultanta je vizi správně pochopit, společně s majitelem pojmenovat cíle i priority a přetavit je do zadání pro tým, který vizi zhmotní.

2/ Poznání klienta

Hodiny společných diskuzí

Abychom mohli s Petrem Kotíkem společně pojmenovat hlavní cíl spolupráce, bylo třeba, abych pochopil celý hospitality byznys, myšlení Petra co by majitele firmy i jeho klientů, majitelů kouzelných míst v Česku i zahraničí. A také potřeby koncových uživatelů, kteří na nový web dorazí a budou si chtít vybrat z nabídky a obratem zážitek rezervovat a zaplatit. Tuto fázi odhaduji na nižší desítky hodin společných hovorů.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

S Tomášem jsme dlouhé hodiny spolu seděli, diskutovali a bavili se o všech věcech opravdu obšírně. Já jsem mu říkal svoji vizi, svoji představu, co chci a on se ze začátku samozřejmě hodně ptal.

V poznávací fázi je potřeba odhalit a pojmenovat i to, co není vidět na první pohled – např. nefungující vnitřní procesy, zastaralé systémy, ale třeba i špatně nastavené smlouvy od externích dodavatelů. Konzultant vidí souvislosti a odhaluje skryté pasti a potenciální výzvy pro budoucí hladký průběh spolupráce. Je potřeba sladit i očekávání kolem rozpočtu, nastavit si mantinely, dle kterých pak budeme hledat optimální postup a řešení realizace.

3/ Průběh spolupráce

Pročistit vzduch a nabrat správný směr

Projekt vývoje nového webu byl v době mého příchodu již rozjetý s externími dodavateli. Nějaký čas jsem řešil krizový management původního týmu včetně ukončování spolupráce s těmi nevyhovujícími. Současně jsme s Petrem vydefinovali konkrétní očekávání a budoucí výstup – web s nabídkou kouzelných míst, který umí místa prodat, zpracovat objednávky a sám obsloužit zákazníky i majitele kouzelných míst. Pak jsem teprve mohl zpracovat Nabídku rozpadenou do dílčích kroků projektu, včetně odhadu timingu a nacenění spolupráce.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Před příchodem Tomáše jsme měli spoustu externistů , kteří různě pomáhali s tvorbou webu, SEO i marketingem. Hledali jsme někoho, kdo nám to uchopí komplexně od A do Z a připraví zadání pro vývoj budoucího webu.

Díky letitým zkušenostem s vývojem stovek webů a aplikací, řízením reklamních kampaní, ale i vedení několika vlastních firem, jsem schopen uchopit každý projekt z nadhledu – od kontroly smluv a posouzení výkonu současných dodavatelů a případné ukonční spolupráce s nimi, přes definici cílů a vedení projektu až po výběr kvalitních dodavatelů finálního řešení.

Jak naučíte web prodávat

Hlavní problém původního webu byl ten, že si koncový uživatel nemohl vybrané kouzelné místa přímo zamluvit, ale jen prohlédnout. Byl pouze onlinovou verzí tištěného katalogu. Klienti si museli vybrané ubytování domluvit přímo s majitelem. Petr Kotík tak přicházel o byznys. Bylo třeba tedy vyrobit zbrusu nový web s možností přehledného výběru kouzelných míst, jejich rezervace či zaplacení ubytování.

Jak na platební trojčlenku

Web Amazing Places musí umět obsloužit nejen koncové zákazníky, ale dát ekvivalentní péči i svým kouzelným partnerům. Do projektu bylo tedy potřeba natáhnout veškerá data od poskytovatelů ubytování. Když jich je pěkných pár set z celé Evropy, začne to být zajímavé. A také musí být jasné, jaký byznys z toho bude mít Amazing Places – kolik utratí za reklamu, správu a rozvoj webu, jak velký tým se bude o celý projekt starat. Všechny tyto proměnné bylo třeba na pozadí webu propojit a začít se učit pravidelně vyhodnocovat.

4/ Výsledky spolupráce

Vzhled, nové funkcionality a výkon nového webu

Web jako výstavní skříň kouzelných míst

U Amazing Places prodáváme to nejzajímavější z ubytování, často spojené s nádhernými fotkami. Těm musí odpovídat design, který je stejně precizní, vede uživatele webem a ještě nechá jednotlivá místa vynikat.

Přehledné zobrazení novinek

Web je připraven na neustálý přísun novinek nejen z Česka. Již v době vývoje nového webu jsme počítali s rozšířením projektu do zahraničí. A protože míst je hodně, pracujeme i na inspiraci, která pomůže s výběrem podle aktuální nálady nebo preference.

Personalizované nabídky dle zájmů návštěvníků webu.

Možnost zvolit kouzelné místo dle nálady, tématu, typu zážitků či počtu osob bylo hlavní prodejní strategií nabídek. Klient se dokáže rychle ztotožnit s nabídkou a již nehledá jinde.

Vlastní rezervační systém

Prodej ubytování je komplexnější byznys než běžný eshop. Musíte zvládnout proměnné jako jsou optimální kombinace pokojů, možné termíny nájezdů i odjezdů i preference zákazníka. Nám se to, věřím, povedlo.

Nová aplikace pro ubytované, ale i majitele kouzelných míst

Nestaráme se jen o nakupující ubytování, potřebujeme věnovat péči i jednotlivým místům. Postarat se o přehledy objednávek, kdy který host přijede, ale i propočítat jejich provize. Vše ideálně dostupné na jeden klik.

Dvojnásobné objednávky voucherů

I v momentě, kdy prodej voucherů vyskočil dvojnásobně, jsme díky dobře navrženému systému zajistili provoz i ve vrcholu sezóny ve stejném personálním počtu lidí.

5/ Hodnota spolupráce

Komplexita řešení uvnitř i navenek

Každý IT specialista má dnes co dělat, aby udržel krok s dobou. Obor informačních technologií se totiž neustále vyvíjí a vytváří nová odvětví. Jejich pozornost je zaměřená na udržení expertní znalosti v disciplíně, kterou si vybrali a často si nedokáží udržet obecný nahled a odstup. Co také většina IT projekťáků postrádá, je mix zkušeností ze samotného podnikání. Vím, jaké je být v botách podknikatele a majitele firmy. Zároveň si neustále udržuji určitou hloubku IT znalostí, abych mohl vést „data driven“ projekty.  Proto se mi daří oslovit obě strany.

  • Ideálně v reálném čase zjišťovat cenu a volné kapacity každého z kouzelných míst, které se na webu Amazing Places prodávají přes desítky různých bookovacích systémů.
  • Procesovat objednávky a informace o nich na majitele kouzelných míst i uživatele, postarat se, aby všechny zainteresované strany měly správné informace – protože nechcete mít hosta bez ubytování v momentě jeho příjezdu na kouzelné místo.
  • Technická podpora je schopna okamžitě odbavit jakékoliv požadavky nebo anomálie od klientů i majitelé kouzelných míst
  • Na pozadí všech transakcí počítáte provize a hlídáte cashflow
  • Pracujete s daty, stavíte podrobné reporty a predikujete prodejní výsledky
  • V CRM vidíte vše potřebné o svých obchodních dohodách a dle toho automaticky fakturujete
  • Účetní dostane veškerá data automaticky do ERP systému, takže je může zkontrolovat a zaúčtovat

I malé IT výzvy mohou pěkně potrápit

Úkoly, které se jeví z pohledu zkušeného konzultanta jako maličkosti, mohou být velkou výzvou pro nezkušeného zadavatele:

  • jakou platební bránu vybrat a jaké finanční podmínky s nimi nastavit
  • kde a v jakém systému vystavovat doklady, jak je zaslat zákazníkovi a dostat do účetního systému
  • jaký systém všechny ty spousty emailů rozešle tak, aby nepadaly do SPAMu
  • nebo jak poslat SMS v případě něčeho opravdu důležitého
  • kdo to bude programovat, ale i udržovat, jak si ním nastavit vztah a co od něj chtít
  • kde budeme řídit support zákazníků a jak se support dostane ke správným informacím, aniž by ale viděl všechno
  • jaké cashflow mám v reálném čase, co ho ovlivňuje a jaký bude jeho vývoj
  • funguje mi stávající marketing, jakou má reálnou návratnost, kolik mě stojí akvizice každého zákazníka a vrací se mi
  • jak mít aktuální informace ve svém CRM, jak řešit obchodní výsledky svého týmu

5/ Hodnota spolupráce​

Komplexita řešení uvnitř i navenek

Na povrchu vidíte nový web, na kterém zjistíte cenu ubytování a strukturovanou nabídku kouzelných míst. Pro uživatele vše zobrazené v co nejjednodušší a nejpříjemnější formě s rychlým a přehledným vyřízením objednávek. To, co je ale zásadní, jsou „neviditelné“ systémy a procesy na pozadí, které se o vše postarají, a bez kterých nebudete schopni fungovat. To vše musí šlapat jak hodinky, ideálně automaticky, tedy bez navýšení personální zátěže firmy. Je třeba, aby dobře nastavené automatizované procesy zvládly jak stávající objem objednávek, tak především jejich další budoucí růst.

Amazing Places

Co znamená v případě webu Amazing Places automatizovat:

  • Ideálně v reálném čase zjišťovat cenu a volné kapacity každého z kouzelných míst, které se na webu Amazing Places prodávají přes desítky různých bookovacích systémů.
  • Procesovat objednávky a informace o nich na majitele kouzelných míst i uživatele, postarat se, aby všechny zainteresované strany měly správné informace – protože nechcete mít hosta bez ubytování v momentě jeho příjezdu na kouzelné místo.
  • Technická podpora je schopna okamžitě odbavit jakékoliv požadavky nebo anomálie od klientů i majitelé kouzelných míst
  • Na pozadí všech transakcí počítáte provize a hlídáte cashflow
  • Pracujete s daty, stavíte podrobné reporty a predikujete prodejní výsledky
  • V CRM vidíte vše potřebné o svých obchodních dohodách a dle toho automaticky fakturujete
  • Účetní dostane veškerá data automaticky do ERP systému, takže je může zkontrolovat a zaúčtovat

Amazing Places

I malé IT výzvy mohou pěkně potrápit

Úkoly, které se jeví z pohledu zkušeného konzultanta jako maličkosti, mohou být velkou výzvou pro nezkušeného zadavatele:

  • jakou platební bránu vybrat a jaké finanční podmínky s nimi nastavit
  • kde a v jakém systému vystavovat doklady, jak je zaslat zákazníkovi a dostat do účetního systému
  • jaký systém všechny ty spousty emailů rozešle tak, aby nepadaly do SPAMu
  • nebo jak poslat SMS v případě něčeho opravdu důležitého
  • kdo to bude programovat, ale i udržovat, jak si ním nastavit vztah a co od něj chtít
  • kde budeme řídit support zákazníků a jak se support dostane ke správným informacím, aniž by ale viděl všechno
  • jaké cashflow mám v reálném čase, co ho ovlivňuje a jaký bude jeho vývoj
  • funguje mi stávající marketing, jakou má reálnou návratnost, kolik mě stojí akvizice každého zákazníka a vrací se mi
  • jak mít aktuální informace ve svém CRM, jak řešit obchodní výsledky svého týmu

A co teprve ty velké výzvy

Hledám vlastně jedno velké „univerzální” řešení, nebo sérii menších softwarů? A jaké to pro mne bude mít dopady v budoucím růstu?

A to jsme stále jen na povrchu informací. Celé řešení není připravené jen na růst objemu, ale i pro nové služby. A hlavně i další projekty, které ale mohou využívat již předpřipravenou a ověřenou šablonu a díky tomu růst rychleji a predikovatelněji, s podstatně menšími vstupními náklady.

Čas a priority je třeba hlídat na všech frontách projektu

Rozjezd projektu vyžadoval intenzivní zapojení všech zúčastněných stran – od majitele Amazing Places, Petra Kotíka, přes interní tým až po nově vybrané externí dodavatele. Není to jen cena práce konzultanta, která je třeba do projektu započítat. Po schválení nabídky jsem rozdělil projekt na menší části, které jsme postupně odbavovali. Jednotlivé úkoly si pod sebe vzali vedoucí vybraných dodavatelů, mojí rolí bylo kontrolovat průběh a doručování domluvených úkolů.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Pro mě je hrozně důležitý, kromě toho, že vám konzultant řekne, jak se některé věci mají dělat, co se má rozhodnout, co se má vytvořit a kdo to má udělat, tak samozřejmě i cenové odhady. Z původně, řekl bych, asi šestiměsíční spolupráce, jsme na 3 letech. Je důležité si uvědomit, že hodiny stále běží a je třeba řešit hlavně priority.

Na začátku každého projektu převládá optimismus, chuť makat a mít vše hotové co nejdříve. Často pak ale velmi brzy narazíme na nepřipravenost firmy na tak velkou změnu , nutnost věnovat čas novému projektu, dodávání podkladů, zpětným vazbám, rozhodování. Je třeba si uvědomit, jak velká časová zátěž to bude pro všechny zúčastněné. A přitom firma musí dále fungovat a každý plnit své běžné každodenní povinnosti.

Poučení pro příště

Neznám projekt, který by neměl svoje „to jsme mohli udělat lépe“. Tým Amazing Places se nacházel v obtížné situaci již před mým příchodem. V jeden moment bylo třeba vytvořit nový web a zároveň zavést celou sérii nových procesů i softwarů. Při vstupu do již rozjetého projektu bych mnohem důrazněji trval na jeho rozporcování na menší části, které dají týmu i celé firmě prostor se na ně nejen připravit, ale také adaptovat. Chápu, že z pohledu byznysu přichází tlak mít věci hned. Ale moc velké bloky v jeden moment vedou ke zbytečným problémům a v konečném důsledku přinášejí průtahy mnohdy delší než drobnější, ale lépe řiditelné úkoly.


Po společné definici cílů bych se tedy soustředil na pojmenování možných pastí, které mohou ovlivnit spolupráci mezi všemi stranami, oddělil fáze projektu a získal více prostoru na jejich popsání. Pak bych dal větší prostor firmě připravit lépe interní procesy, ale také zaměstnance na přicházející změnu.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Vývoj nového webu byl hodně komplexní projekt. I když Tomáš celý projekt vedl a vybral dodavatele jednotlivých řešení, mohl ovlivnit výsledek pouze částečně, ne výstupy těch, co nepracují přímo pod ním. Beru to tak, že odpovědnost za finální výsledek je na 100 % moje.

Podle mne gró úspěchu každého projektu tkví v komunikaci se všemi zainteresovanými stranami. V každém projektu se objeví momenty překvapení. Jde o to se nebát o věcech mluvit, ale hlavně doručit to, zač člověk přijmul zodpovědnost. Pak je výsledek vždy kvalitní.

Důležité je společně identifikovat ten správný krok v daný moment a nenechat strategickou důležitost zastínit naléhavostí neprioritních úkolů běžné agendy firmy. Ve své externí pozici se mi daří lépe si držet potřebný nadhled a včas ho komunikovat majiteli

Co nám přinesla spolupráce

Z projektu výstavby nového webu se stala komplexní spolupráce na několik let. Spoustu kroků jsme promysleli strategicky dopředu a z nadhledu, z hlediska budoucích potřeb celého projektu. Petr Kotík nyní může škálovat byznys, aniž by mu bobtnal tým, zejména díky promyšlené automatizaci. Tuto cestu jsem viděl jako zkušený konzultant a dokázal ji prosadit.

Protože už víme, co a proč nám funguje, pravidelně o všem komunikujeme a každou část projektu zpětně neustále podrobujeme polemice, daří se nám plánovat jak škálování do šířky, např. v podobě dalších vylepšujících funkcionalit projektu, tak do počtu projektů.

Chytrou kombinací hotových systémů, vlastního vývoje a šikovného týmu směle konkurujeme světoznámým projektům s nesrovnatelně většími zdroji.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Řekl bych, že jsme získali jiný pohled na věc, řešíme jiné potřeby, s jinými penězi. Také uvědomění, co tyto projekty stojí času a energie. Chápání širších souvislostí, protože na řešení se podílí spousta dalších faktorů. V obecné rovině jsem se naučil spoustu nových věcí, otevřely se mi nové obzory a já to mám rád. Čemu jsem před tím nerozuměl a nepřikládal tomu váhu, tak teď vím, že je to pro mne důležité.

Petr je velmi inspirativní člověk, který neustále hledí do budoucnosti. Pro mne osobně bylo velkou výzvou chápat a podporovat Petrovy vize a zároveň je realisticky zasazovat do potřeb firmy, procesů i požadavků vývojářů a vymýšlet to tak, aby vše obstálo s ohledem na další růst firmy.

Postupně se nám podařilo vytvořit ve firmě prostor na to, aby lidé z interního týmu začali některé věci tvořit samostatně a skrze to nabírali potřebné zkušenosti v digitálu.

Řešíte podobné výzvy? Pojďme se setkat.

Možná máte jasnou představu, co potřebujete. Nebo vůbec ne, ale chce to změnu. Společně přijdeme na to, jak Vašemu byznysu pomoci.

Prohlédněte si výsledky spolupráce s dalšími klienty

Pojďme si zavolat. Za 5 minut času budeme oba dva vědět, jestli dává smysl se bavit dál...

Neberu vám telefon a chcete se spojit hned?
Napište mi e-mail

Jak probíhá první kontakt

Ať už telefonicky, nebo osobně, probereme naprosto nezávazně váš projekt.

První a většinou i druhou konzultaci nabízím zdarma, abyste se mohli ujistit, jakým způsobem pracuji. Z těchto konzultací potom většinou vzznikne cenová nabídka na míru.

Můžete se spolehnout, že vše, co si řekneme, zůstane jen mezi námi. Pokud se nacházíte v situaci, kdy je konzultace obzvláště choulostivá, můžete být naprosto v klidu, že budu mlčet jako hrob. Platí hlavně pro projekťáky z korpů a sepcializovaných agentur.