Jak jsme propojili vize majitele s firemními daty

K návrhu řešení integrace firemních dat je třeba přistupovat s velkým respektem. Do zadání musí být propsána vize majitele a to může uniknout jak samotnému zadavateli, tak i vedoucímu projektu datové agentury. S konzultantem, který rozumí majiteli i vývojářům, ale mohou i velké projekty dopadnout dobře.

8be29022-e1683906460334

666

Flightdeck. 

Systém analytiky dat nejen na londýnské burze.

666

Heuréka

Nový reportovací nástroj pro Heureka

666​

AutoPalace, OlfinCars

Digitalizace prodeje aut v ČR.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

I onlinový prodej recyklovaných krabic může šlapat

Honza Kadleček je majitelem agentury Marketing BI, která napojuje firmám datovou a byznys analytiku na interní systémy a učí majitele a manažery vidět jejich byznys skrze reálná čísla a souvislosti mezi nimi. S Honzou se obvykle setkáváme na projektech jeho klientů, když se něco zadrhne. On je dodavatelem technického řešení, které poptává jeho klient. Já spojkou a mediátorem mezi vývojáři a zadavatelem, ideálně majitelem firmy.

1/ Spouštěč spolupráce

Když klient nemluví řečí vašeho kmene

Často se stává, že sám majitel firmy nebo interní manažer projektu neumí formulovat konkrétní zadání projektu integrace firemních dat a k jakému výsledku má vlastně projekt směřovat. Neví, jak komunikovat s datovými analytiky a vývojáři. Což je pochopitelné, protože vyniká ve svém oboru, ale datovým analýzám nerozumí. Případně lidé pod ním neumí projekt řídit a dodávat potřebnou součinnost, protože i jim chybí zkušenosti. Požadavky se cyklí, narůstá nespokojenost na obou stranách. Tehdy je potřeba aplikovat krizový management a přichází čas, kdy Honza zvedá telefon a volá Tomáše.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Tomáš projektům integrace dat technicky rozumí, zná ty procesy a ví, jakým způsobem se má projekt vést. Umí ho dobře rozbít, udělat ho do salámové metody a s dodavateli komunikuje na takové úrovni, že oni pak vědí, co mají dělat.

Zde jsem ve specifické roli, kdy si mě většinou berou klienti, ale i agentury, abych do projektu vstoupil jako nezaujatý element, který dokáže spojit obě strany. Ty dvě strany se chtějí dohodnout a spolupracovat, ale nerozumí si. Je třeba umět pojmenovávat výzvy správným způsobem.

2/ Poznání klienta

Naslouchat, naslouchat, naslouchat

Když vstoupím do projektu jako konzultant přes jakoukoliv specializovanou IT agenturu, musím nejdříve porozumět záměru majitele. Stejně jako u svých klientů. Takže si zreviduji zadání, nacítím byznys a výzvy, které klient řeší a seznámím se s oběma týmy. Datoví analytici, jako je Honza, čekají na druhé straně u klienta specialistu, který jim rozumí. Ale ne každá firma tohle má. Ve chvíli, kdy tam tento člověk není, tak je pro vývojáře náročné zadavateli porozumět a domluvit se s ním.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Tomáš je schopen vzít byznysovou potřebu klienta, zformovat ji do zadání, které je pro nás jasné. Ve chvíli, když my se na něčem zasekneme, tak funguje jako bič na obě dvě strany. Takže dokáže od klienta získat potřebnou součinnost a odpovědi na naše otázky.

Klient ví, co chce svým pohledem a svojí řečí. Datoví analytici zase vědí, co dělají a mají hlubokou expertní znalost v oboru dat a jejich propojování s interními systémy. Ale stále potřebují někoho, kdo jim přetaví klientovy vize do jejich řeči. A zároveň ohlídá i je, aby dodávali to, co potřebuje klient.

Nebavíme se o tom, že je potřeba udělat jeden report. Řešíme větší ucelené projekty, doslova těžící firemní data a mnohdy se zadavatelem, který nad takovým projektem očekává jeho rychlou monetizaci.

3/ Průběh spolupráce

Tentokrát jasně a černé na bílém

Nejprve si sedneme všichni k jednomu stolu a dáme dohromady koncepci. Vývojáři dělají to, co mají a jsou v tom machři. Potřebují ale pro ně srozumitelné a dobře vyspecifikované zadání. Pak už jsme všichni schopní se shodnout na prioritách i rozsahu projektu.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Tomáše vnímám vnímám do jisté míry jako interim manažera. On vstupuje do projektu ve chvíli, když něco nefunguje. Ať už je to samotné zadání od klienta nebo se projekt začíná natahovat a zkrátka něco nešlape, jak má

Já dám dohromady s klientem na papír, co v reálu opravdu chce. Pak je to černé na bílém. Nikdo nemůže říct – já jsem to myslel takto nebo my jsme to asi špatně pochopili. Samozřejmě získat tuhle informaci vyžaduje trpělivost a ochotu si projít i banální informace, které mohou klasického vývojáře obtěžovat.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Účetní systém Money S3 nám tehdy doporučil ten pán s původním e-shopem, ale my jsme chtěli zpátky Pohodu. Takže jsme Tomášovi řekli, že bychom to chtěli mít opět napojené na fakturační program Pohoda. Poté Tom rozhodil sítě. Nás to nestálo žádné úsilí, protože veškeré poptávky a výběrka dělal Tom.

V dnešní době už je nereálné si udržet hlubokou znalost ve více oborech, tím mít odstup a vidět alternativní řešení. Klienti s takovým dodavatelem velmi rychle narazí a rozhodně neušetří, spíše naopak.

„Konzultant díky svým zkušenostem vidí šířku možných řešení. Tento rozhled získá jen díky pestrosti projektů, kterými si prošel.

1+1 = 0

Spolu s celým týmem identifikujeme možné blokery projektu, ať už jsou to lidé, procesy, kapacita nebo efektivita lidí. Většinou se mi ale potvrdí, že největší výzvou je stále fakt, že zadavatelé a vývojáři nemluví „stejnou řečí.“

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

„Tomášova klíčová vlastnost je, že umí dobře věci eskalovat. Tedy že umí pojmenovat problém a pak se nebojí jít do nějaké konfrontace s námi i klientem.

Když to mezi vývojáři a klienty nefunguje, tak obě strany sedí a mlčí. Nerozumí si. Vytváří zbytečné obstrukce. Situaci čistím, narovnávám. Všechny posadím k jednomu stolu a řeším. Oběma překládám.“

Interim znamená „dočasný“

I na velkých projektech spojených s integrací a analýzou dat bývají obvykle dva zásadní momenty, kdy vstupuji do hry. Jednak je to zásek v komunikaci většinou způsobený nedostatečným zadáním. Nebo složitost projektu, kdy oběma stranám chybí odstup, přestávají řešit priority a sejdou z cesty. Dobrá zpráva z hlediska rozpočtu je, že umím rychle naskočit, rozklíčovat příčiny, zjednat rychlou nápravu a na projekt dohlížet.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Tomáš nejčastěji vstupuje do projektu v době krize. Když vznikne nějaký problém s daty, někde se něco zpozdí, klient nedodává podklady a tak podobně. On je schopen ty věci okamžitě rozproudit a narovnat.

„Pro mě je super, že stojím mimo. Pak jsem schopen řešit výzvy víc racionálně, nejsem v emocích. Dává mi to komfort pomoci oběma stranám.

4/ Výsledky spolupráce

Když si lidé a systémy rozumí, dějí se velké věci

Je až překvapující, jak velké změny může způsobit spolupráce firmy a IT mágů zdánlivě jednoduchým propojením systémů a dat, která již kdesi leží. Stačí správná vize, vývojářské abraka-dabra a svět si začne kupovat auta online. Jsem rád, že takovéto IT milníky dokážu svými schopnostmi urychlit.

OlfinCars

Změna myšlení v automobilovém průmyslu

Do tohoto projektu jsem naskočil až v pozdní fázi, kdy začala drhnout komunikace mezi vedením a dodavatelem. Největším benefitem spolupráce bylo odblokování zaseknuté komunikace. Našli jsme způsob, aby se obě strany cítily v projektu dobře, měly potřebnou kontrolu nad postupem vývoje i střednědobými cíly.


OLFINCAR je příkladem obří transformace firmy, která díky vstupu do online prodeje meziročně takřka zdvojnásobila svůj obrat, v řádu miliardy korun. Automotive byl donedávna těmto změnám uzavřen. Takže největší výzvou bylo propojit různé dealerské interní systémy s webem, obohatit je o další data z analytiky, namixovat s tím cílený marketing. A díky tomu prorazit v prodejích i na internetu.


Změna byla natolik úspěšná, že i ostatní hráči na trhu pochopili, co je potřeba dělat. Podobné řešení nyní společně aplikujeme i ve firmách Auto Palace a Autotrend.

FLIGHTDECK

Analýza dat z celého světa

Klient z úspěšné londýnské finanční skupiny věděl poměrně přesně, co potřebuje. Chtěl vytvořit onlinový produkt, který porovnává vývoj akciových trhů a kryptoměn s vývojem publikace obsahu na internetu. Hledá v datech korelace a doporučení pro jiné firmy. Z pohledu technologie to znamená stáhnout data doslova z celého světa, respektive internetu, která nějakým způsobem zmiňují akcie a všechno to spolu správně propojit. Každý den tak jejich nástroj pročte twitter, reddit a většinu článků na internetu.

Kluci z Marketing BI zvolili perfektní mix nástrojů, který je pro to potřeba. Vlastně je až překvapivé, kolik systémů je už hotových a jde jen o to vědět, jak je vzájemně propojit. POC (Proof Of Concept) projektu pak vznikl vlastně za jeden kvartál a velmi výhodných podmínek, vzhledem ke své robustnosti.

Na mne bylo pomoci vymyslet klientovi obal, který to celé spojí. Řekněme, realizovat tu krabičku kolem vizualizovaných dat. Poskládat řešení, jak se firmy k datům bezpečně dostanou, jakým způsobem se jim to bude účtovat, jak se bude Flightdeck o své klienty starat a jak tohle celé obsluhovat.

Heureka

Analytický nástroj pro HEUREKU

Data jsou pro e-shopy zlatý důl a jen málo firem v ČR jich umí nabídnout tolik, jako Heureka. Z jejich reportů se dá vyčíst hodně. Cílem Heureky je z dat vytvořit nástroj, který e-shopařům pomůže se dále posouvat. Společně s Marketing BI a firmou Datalook jsme pro ně tohle řešení doručili.

Heureka tak získala bezpečné prostředí pro svůj analytický nástroj Heureka Insights, přes který může zpřístupnit obchodníkům svoje cenné informace. A že to byl opravdu zajímavý onlinový počin, může potvrdit fak, že jedním z prvních zákazníků stala ALZA.


Na mých bedrech bylo opět zastřešit celou koncepci nástroje, více konkrétní, bohužel, být nemohu.

5/ Hodnota spolupráce

Spojuji a pomáhám dělat správná rozhodnutí

Každý IT specialista má dnes co dělat, aby udržel krok s dobou. Obor informačních technologií se totiž neustále vyvíjí a vytváří nová odvětví. Jejich pozornost je zaměřená na udržení expertní znalosti v disciplíně, kterou si vybrali a často si nedokáží udržet obecný nahled a odstup. Co také většina IT projekťáků postrádá, je mix zkušeností ze samotného podnikání. Vím, jaké je být v botách podknikatele a majitele firmy. Zároveň si neustále udržuji určitou hloubku IT znalostí, abych mohl vést „data driven“ projekty.  Proto se mi daří oslovit obě strany.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Myslím, že Tomášovo analytické myšlení, organizovanost, jasný tah na branku, porozumění potřebám klienta i IT agentury, ale i schopnost naslouchat, eskalovat, a poté opět urovnávat spory, urychluje doručení projektu stejně jako jeho celkovou kvalitu.

Každý chce pracovat s odborníky. Ti se ale v určitých částech projektu specializují na přílš úzký segment, nebo je zadání pro ně příliš vágní a nemají kapacitu na to vše s klientem vysedět a doladit.

Pro mne je ale tohle přesně ta specializace, kterou mám. Mojí funkcí je, abych doplnil či doladil ty chybějící částečky celé skládačky projektu.

Co přináší spolupráce specializované agentury s IT konzultantem

Honza a jeho tým z Marketing BI posunuli moje know-how, jak pracovat s daty napříč firmou a jak se dá za málo peněz středně velká (SME) firma posunout a zdigitalizovat do vysoké míry. Další díl vědomostí, který mohu přenášet dál.

Získal jsem díky nim přesah v oboru, který se neustále vyvíjí. Funguje mezi námi synergie, která přináší benefit našim klientům v podobě vysoké kvality odvedené práce a jejího rychlého doručení. Proto je rád doporučuji a spolupracuji s nimi.

petr_kotik_amazing_places2_1640x872_5a1be583a2

Tomáš je pro mě důležitou a zajímavou osobností, od které jsem se toho spoustu naučil. A myslím si, že to funguje na obě dvě strany. Vidím u něj kontinuální proces vývoje znalostí po odborné stránce. Pořád se učí a snaží se své znalosti posouovat. Není to ten člověk, kterej by řekl, takhle jsem se to jednou naučil, je to to nejlepší, jak to budu dělat.

Honza má za sebou spoustu technologických projektů a vědomostí. Mně se daří do jeho postupů vnášet řád, který dává smysl koncovému klientovi. Společně jsme pak překonali to, že jeho vývojáři v minulosti dodávali jen úzce profilové řešení. V dnešní době tak společně stavíme celé produkty na klíč pro renomované firmy v ČR i zahraničí.

Řešíte podobné výzvy? Pojďme se setkat.

Možná máte jasnou představu, co potřebujete. Nebo vůbec ne, ale chce to změnu. Společně přijdeme na to, jak Vašemu byznysu pomoci.

Prohlédněte si výsledky spolupráce s dalšími klienty

Pojďme si zavolat. Za 5 minut času budeme oba dva vědět, jestli dává smysl se bavit dál...

Neberu vám telefon a chcete se spojit hned?
Napište mi e-mail

Jak probíhá první kontakt

Ať už telefonicky, nebo osobně, probereme naprosto nezávazně váš projekt.

První a většinou i druhou konzultaci nabízím zdarma, abyste se mohli ujistit, jakým způsobem pracuji. Z těchto konzultací potom většinou vzznikne cenová nabídka na míru.

Můžete se spolehnout, že vše, co si řekneme, zůstane jen mezi námi. Pokud se nacházíte v situaci, kdy je konzultace obzvláště choulostivá, můžete být naprosto v klidu, že budu mlčet jako hrob. Platí hlavně pro projekťáky z korpů a sepcializovaných agentur.