Programuje váš e-shop jedinec, který zastává roli pěti specialistů? Prchejte. Je velmi pravděpodobné, že nečiní správná rozhodnutí a váš e-shop již dávno mohl vykazovat lepší výsledky.
Doba, která nám stačila na rozběhnutí nového funkčního e-shopu.
Meziroční posun v prodeji po spuštění nového e-shopu.
Sympatický projekt Recyklbox Blanky Weisserové a Jakuba Suka vznikl před 8 lety v Plzni. Vykupují a prodávají firmám a koncovým zákazníkům recyklované krabice, a tím optimalizují náklady na expedici zboží u jejich klientů. Více než rok se snažili zprovoznit vlastními silami e-shop s dodavatelem, který neplnil dohody a blokoval rozběh marketingu. Spuštění e-shopu se protahovalo a finanční i časová investice do projektu bobtnala. Za ruční brzdu zatáhli ve chvíli, kdy investice dosáhla šestimístné cifry.
Když jsem vstoupil do projektu, byla finanční ředitelka Recyklboxu Blanka Weisserová téměř na pokraji mentálních i fyzických sil. Ke svým povinnostem si musela přibrat roli interního digitálního specialisty i testera e-shopu v jednom. Cokoliv bylo třeba s e-shopem řešit, leželo na jejích bedrech. To jí bralo čas i energii a pracovala od rána do noci. Výsledek nepřicházel, zato frustrace a únava ano. Trvalo déle než 1 rok, než řekla dost a její muž zvedl telefon a zavolal mi.
Původní dodavatel e-shopu pořád říkal: „To budete mít mraky času, protože tohle zautomatizujeme, tohle bude fungovat takhle a vy pak nebudete vědět ani co s časem.“ Jenže mně ten čas naopak začal ubývat. Pak už jsem vůbec nic nestíhala a začala jsem se ptát: „A takhle to nejde? A kdy uděláte tohle? No, to není tak jednoduché, odpovídal… Anebo to udělal, ale nefungovalo to, akorát to přineslo další průšvihy. Já od něj čekala znalost a podporu, ale ta nepřišla.“
Blanka Weisserova
Dodavatelé IT řešení mohou nezkušené majitele firmy držet pod krkem. Od nevýhodně postavených smluv, neplnění dohod, špatně identifikovaných cílů a očekávání, až po nevyhovující podmínky spolupráce. Na mně je pomoci to vyřešit.
Na druhé straně pak klientovi předávám informace o tom, co provozování e-shopu obnáší a co všechno pro to majitel potřebuje. A že na to nemusí být sám.Tomáš Zísler
Rozjezd spolupráce začal konfrontací dodavatele původního e-shopu, který nedokázal přijmout zodpovědnost za špatný výsledek svojí práce.
Tomáš nám udělal rozbor původního e-shopu, a poté jsme se sešli s předchozím dodavatelem u jednoho stolu. Probralo se, co tam funguje, co ne, jakou to má hodnotu a co si za to již vzal. Dozvěděli jsme se, že dodavateli vlastně ještě i dlužíme. E-shop, do kterého jsme tehdy vrazili něco kolem milionu, Tomáš odhadl na cca 250 000 korun.
Blanka Weisserova
Nezkušení vývojáři často neodhadnou složitost projektu, nevezmou v úvahu všechny proměnné a nezvolí správný postup nebo programují znovu „kolo” místo toho, aby se věnovali řešením, kterými nabídnou opravdu přidanou hodnotu.
To vede k tomu, že přešvihnou rozpočet, pak už dělají zadarmo a neví, jak z toho ven. Neumí si to přiznat a klienta tlačí ke zdi.
Těmto lidem dokážu pomoc, pokud jsou schopni sebereflexe, pouze napravíme nastavení projektu. Pokud ne, pomůžu situaci rázně vyřešit.Tomáš Zísler
Blanka s Kubou hledali ideální prolnutí mezi řešením na míru a krabicovým systémem pro to, co prodávají. Jejich zákazníci hledají specifické vlastnosti, které je třeba odkomunikovat a umožnit vyhledávání dle, pro běžný e-shop, nestandardních kritérií. Na této vlastnosti e-shopu stojí jejich byznys a platformu, kterou jsme hledali, jsme potřebovali doladit dle těchto potřeb.
Původní dodavatel e-shopu natlačil Recyklbox do účetního systému, který znal a jako jediný uměl napojit. Byl to programátor ve stylu Oneman show. Snažil se zastoupit práci, která je rozdělená mezi 5–6 profesí.
Každý e-shop má na sebe napojené další systémy, a pokud to všechno do sebe nezapadá, stane se obsluha e-shopu bolestivou zkušeností. Díky provedeným změnám jsme si rozvázali ruce nejen s výběrem platformy, na které e-shop poběží, ale možnostmi napojení na další systémy. To nám umožnilo Recyklbox posunout a připravit půdu pro další automatizace.“
Účetní systém Money S3 nám tehdy doporučil ten pán s původním e-shopem, ale my jsme chtěli zpátky Pohodu. Takže jsme Tomášovi řekli, že bychom to chtěli mít opět napojené na fakturační program Pohoda. Poté Tom rozhodil sítě. Nás to nestálo žádné úsilí, protože veškeré poptávky a výběrka dělal Tom.
Blanka Weisserova
V dnešní době už je nereálné si udržet hlubokou znalost ve více oborech, tím mít odstup a vidět alternativní řešení. Klienti s takovým dodavatelem velmi rychle narazí a rozhodně neušetří, spíše naopak.
„Konzultant díky svým zkušenostem vidí šířku možných řešení. Tento rozhled získá jen díky pestrosti projektů, kterými si prošel.Tomáš Zísler
Účetní systém Money S3 nám tehdy doporučil ten pán s původním e-shopem, ale my jsme chtěli zpátky Pohodu. Takže jsme Tomášovi řekli, že bychom to chtěli mít opět napojené na fakturační program Pohoda. Poté Tom rozhodil sítě. Nás to nestálo žádné úsilí, protože veškeré poptávky a výběrka dělal Tom.
Blanka Weisserova
V dnešní době už je nereálné si udržet hlubokou znalost ve více oborech, tím mít odstup a vidět alternativní řešení. Klienti s takovým dodavatelem velmi rychle narazí a rozhodně neušetří, spíše naopak.
„Konzultant díky svým zkušenostem vidí šířku možných řešení. Tento rozhled získá jen díky pestrosti projektů, kterými si prošel.Tomáš Zísler
Důležitou osou projektu byla od začátku cena a bylo třeba to mít na paměti. Museli jsme doručit rychlý výsledek – vyřešit nastalou krizovou situaci a co nejdříve začít vydělávat. Teprve pak řešit další kroky. E-shop není nejkrásnější, ale je připravený na to, že jej budeme v blízké budoucnosti rozvíjet tam, kam potřebujeme.“
Když se nám podařilo uklidit největší nepořádek a firmu jsme zastabilizovali, začali jsme identifikovat priority, které by umožnily Recyklboxu se opět posunout. Se zvýšeným počtem objednávek a potřebou dalšího rozvoje opět narostly požadavky na čas majitelů a lidí ve firmě. Museli jsme začít hledat další lidi do týmu.
Po tak velkých investicích do e-shopu, které jsme měli již za sebou, jsme nemohli nalít mraky peněz do dalšího. Takže jsme potřebovali znát nějakou postupku, jak to všechno bude pokračovat.
Blanka Weisserova
Zvolili jsme platformu, která obsahuje co nejvíc hotových funkcionalit. Ty jsme chytře doplnili o ty individuální, které potřeboval Recyklbox už jen pro sebe.
Tomáš Zísler
Jakým způsobem se věnujeme datům a propojování systémů na pozadí e-shopových projektů, popisujeme v dalších případovkách. U Recyklboxu se pojďme podívat na řešení personálních výzev.
Díky Tomášovi se postupně náš tým začal rozšiřovat. Máme externisty, co se starají přímo o Pohodu. Když jim zavolám, tak téměř okamžitě všechno řeší. Jsou úžasní. Dále máme externí tým na analýzu dat z e-shopu. Oni se mezi sebou znají a tím pádem vědí, co dělají a rozumí si. To mi opravdu ušetřilo nemalý čas.
Blanka Weisserova
U firem s prodejem přes e-shop vždy najdete sérii agentur a freelancerů s určitou specializací. Tyhle ostrovy spolu musí umět dobře komunikovat a sdílet klíčové informace. A občas se z toho může stát slušný Babylon… Mým úkolem je mezi nimi a firmou otevřít diskuzi a zjistit, co potřebují pro to, aby se firma ještě více posunula a tyto požadavky zařadit do celkových priorit.
Tomáš Zísler
Hledali jsme člověka, který zapadne odborně, ale i chemicky. Recyklbox není velká firma a každý člověk zásadně ovlivňuje to, co se s firmou stane. Potřebujeme, aby noví lidé majitelům rozvázali ruce a nepřidělávali starosti. Výběrko jsem pro Recyklbox dozoroval. Já i tým už jsme nasáli firemní kulturu, a tak jsme se cítili kompetentní pro výběr vhodného kandidáta. Poslední slovo měli samozřejmě majitelé.
Nábor marketingové specialistky měli na starosti lidé od Tomáše včetně výběrového řízení. Přišlo nám asi 200 inzerátů. No takhle krásně nám tehdy sestavili Tomáš s Markétou ten inzerát.
Blanka Weisserova
Když nastane čas, začneme hledat, jakým způsobem majitele zbavíme denní zbytečné agendy. To lze vyřešit buď automatizací nebo najít lidi, kteří udělají místo majitelů, co je třeba.
Vždy hledám optimální rovnováhu mezi tím, kdy outsroucovat a kdy brát lidi interně. Tohle je pro každou firmu individuální dle toho, kde se ve svém online růstu právě nachází nebo dle toho, co jí v prodeji funguje.Tomáš Zísler
Podařilo se nám z Blanky sejmout starosti spojené s rozvojem a provozem onlinu. V dnešní době od ní potřebujeme už jen exekutivní rozhodnutí pro klíčové body spolupráce.
Racionálním postupem jsem firmě připravili základ pro rozjezd, který byl ekonomicky únosný. Firma je zároveň připravená na další bezproblémový rozvoj, který již probíhá. Krásně nám do sebe zapadl e-shop i ERP a vyčistili jsme data. To nám umožňuje stavbu reportů a predikcí, které pomáhají v pravidelném řízení a controlingu a zároveň nám otevírají nové příležitosti na další rozvoj a růst.
U Amazing Places prodáváme to nejzajímavější z ubytování, často spojené s nádhernými fotkami. Těm musí odpovídat design, který je stejně precizní, vede uživatele webem a ještě nechá jednotlivá místa vynikat.
U Amazing Places prodáváme to nejzajímavější z ubytování, často spojené s nádhernými fotkami. Těm musí odpovídat design, který je stejně precizní, vede uživatele webem a ještě nechá jednotlivá místa vynikat.
U Amazing Places prodáváme to nejzajímavější z ubytování, často spojené s nádhernými fotkami. Těm musí odpovídat design, který je stejně precizní, vede uživatele webem a ještě nechá jednotlivá místa vynikat.
Opravdu potřebujete CRM za 2 miliony, když nejste dohledatelní na internetu? Nebo naopak. Vystačíte si s krabicovým řešením, které nemá správné funkcionality? Jedno musí zkrátka zapadat do druhého ve správném momentu. U Recyklboxu mělo největší hodnotu poznat nefunkční články řetězce a nahradit je těmi správnými. Pak jsme teprve mohli začít dělat další správně načasované kroky, kterými jsme otevřeli firmě cestu k dalšímu rozvoji.
Měli jsme takové tušení, že Tom bude ta správná volba. Takže peníze pro nás úplně rozhodující nebyly. Já už ani nepočítala ty člověkohodiny, které jsem na tom strávila. Jediné, co mám, je ta vzpomínka na to, jaké to byly šílené nervy. Ještě když vezmete v úvahu, kolik jsme vrazili do webu, který nefungoval. Tak jestli máme pak Tomovi zaplatit za konzultace, které mají přínos, tak to prostě rádi zaplatíme.
Blanka Weisserova
Moje přidaná hodnota je, že pomůžu identifikovat co, ale také kdy, přinese peníze do firmy. To dokáží i jednotliví dodavatelé, ale každý z nich řeší pouze část celku, a proto nemají odstup. Je potřeba poskládat a načasovat vstup (nebo i odchod) jednotlivých dodavatelů a jejich produktů do finálního řešení.
Tomáš Zísler
Na trhu je plno dodavatelů IT řešení, kteří deklarují, co všechno umí. Firma si ale nesprávným výběrem může pořádně zkomplikovat situaci. A problém je, že to pozná třeba až za rok po spuštění projektu. Chápu, že je výzva to rozklíčovat. Oni to IT dodavatelé kolikrát i myslí dobře. Jen jejich služby a schopnosti nejsou zrovna to vhodné řešení, které je právě potřeba.
Tomáš Zísler
Mám pocit, že to má konečně směr, že se to někam vyvíjí. Tým se začal postupně rozšiřovat a před námi jsou další plány a postupné kroky v rozvoji firmy.
Blanka Weisserova
Firma si musí vybrat správného dodavatele, ale také si dobře nastavit smluvní vztah, popsat jeho roli a kdy a za jakých podmínek o vás bude pečovat. Pokud se toto na začátku neošetří, může se stát, že se firma nebude rozvíjet správným směrem. Dodavatel neservisuje, nemá prostor projekt posouvat a třeba není ani ošetřeno zastoupení dodavatele.
Tomáš Zísler
Dalším krokem spolupráce s Recyklboxem je pojmenovat, jaká témata jsou nejdůležitější a dát jim prioritu z hlediska přínosu pro byznys. Mojí rolí je na to upozornit a přitáhnout pozornost k tomu, co přináší peníze do firmy v dlouhodobém horizontu. Ať už je to větší fokus do správného nastavení výkonnostního makretingu nebo do analýzy skrytých příležitostí v prodeji – např. upsell produktů či poměr zaměření na akvizici versus retenci klientů.
Možná máte jasnou představu, co potřebujete. Nebo vůbec ne, ale chce to změnu. Společně přijdeme na to, jak Vašemu byznysu pomoci.
Ať už telefonicky, nebo osobně, probereme naprosto nezávazně váš projekt.
První a většinou i druhou konzultaci nabízím zdarma, abyste se mohli ujistit, jakým způsobem pracuji. Z těchto konzultací potom většinou vzznikne cenová nabídka na míru.
Můžete se spolehnout, že vše, co si řekneme, zůstane jen mezi námi. Pokud se nacházíte v situaci, kdy je konzultace obzvláště choulostivá, můžete být naprosto v klidu, že budu mlčet jako hrob. Platí hlavně pro projekťáky z korpů a sepcializovaných agentur.
Tel. číslo
Zisler s.r.o. – Spisová značka C 305877
vedená u Krajského soudu v Plzni
Kancelář Praha:
WeWork
Národní 135/14, 110 00, Praha
Fakturační údaje:
Vojtěšská 211/6
110 00 Praha
IČ: 06366244
DIČ: CZ06366244